KULTURAKADEMIN PODCAST

By Kulturakademin podcast

About this podcast   Swedish    Sweden

Varmt välkommen till Kulturakademins podcast!
Här kommer vi sända en del av alla samtal, föreläsningar och seminarier vi arrangerar.
Vår förhoppning är att på detta sätt nå fler intressenter inom scenkonst, musik, film, tv och radio.
Har du synpunkter på vår podcast får du gärna mejla: [email protected]
Explicit · 38 episodes · since Dec, 2017
June 14, 2018
För länge sedan var skådespelarutbildningarna i Sverige tätt knutna till en teater, en så kallad elevskola. Storheter som Greta Garbo, Jarl Kulle och Lena Nyman gick alla på Dramatens elevskola. Sedan dess har mycket hänt. Scenskolor har blivit högskolor och universitet, men utbildningarnas ambition är desamma – att ge studenterna de bästa verktygen att bli skådespelare. På tre av landets skådespelarutbildningar utgör praktikterminen en viktig kurs – här får studenterna gedigen erfarenhet av att ingå i en ensemble på en professionell scen. Men hur ser dessa praktikplatser ut? Vilka slags roller får de? Hur tänker teaterchefer och regissörer när de rollsätter praktikanter? Och kan praktikterminerna riskera att ta arbetstillfällen för frilansande skådespelare? Denna kväll fokuserar vi på teater med en panel bestående av företrädare för utbildning och bransch. Medverkande: Lars Melin konstnärlig ledare Regionteater Väst, Karin de Frumerie skådespelare utbildad vid Högskolan för scen och musik, Måns Lagerlöf konstnärlig ledare Riksteatern. Moderator: Peter Melin (Högskolan för scen och musik) Ljudtekniker: Thomas Magnusson (Högskolan för scen och musik) Producerat av Kulturakademin i samarbete med Högskolan för scen och musik
June 14, 2018
För länge sedan var skådespelarutbildningarna i Sverige tätt knutna till en teater, en så kallad elevskola. Storheter som Greta Garbo, Jarl Kulle och Lena Nyman gick alla på Dramatens elevskola. Sedan dess har mycket hänt. Scenskolor har blivit högskolor och universitet, men utbildningarnas ambition är desamma – att ge studenterna de bästa verktygen att bli skådespelare. På tre av landets skådespelarutbildningar utgör praktikterminen en viktig kurs – här får studenterna gedigen erfarenhet av att ingå i en ensemble på en professionell scen. Men hur ser dessa praktikplatser ut? Vilka slags roller får de? Hur tänker teaterchefer och regissörer när de rollsätter praktikanter? Och kan praktikterminerna riskera att ta arbetstillfällen för frilansande skådespelare? Denna kväll fokuserar vi på teater med en panel bestående av företrädare för utbildning och bransch. Medverkande: Lars Melin konstnärlig ledare Regionteater Väst, Karin de Frumerie skådespelare utbildad vid Högskolan för scen och musik, Måns Lagerlöf konstnärlig ledare Riksteatern. Moderator: Peter Melin (Högskolan för scen och musik) Ljudtekniker: Thomas Magnusson (Högskolan för scen och musik) Producerat av Kulturakademin i samarbete med Högskolan för scen och musik
June 14, 2018
För länge sedan var skådespelarutbildningarna i Sverige tätt knutna till en teater, en så kallad elevskola. Storheter som Greta Garbo, Jarl Kulle och Lena Nyman gick alla på Dramatens elevskola. Sedan dess har mycket hänt. Scenskolor har blivit högskolor och universitet, men utbildningarnas ambition är desamma – att ge studenterna de bästa verktygen att bli skådespelare. På tre av landets skådespelarutbildningar utgör praktikterminen en viktig kurs – här får studenterna gedigen erfarenhet av att ingå i en ensemble på en professionell scen. Men hur ser dessa praktikplatser ut? Vilka slags roller får de? Hur tänker teaterchefer och regissörer när de rollsätter praktikanter? Och kan praktikterminerna riskera att ta arbetstillfällen för frilansande skådespelare? Denna kväll fokuserar vi på teater med en panel bestående av företrädare för utbildning och bransch. Medverkande: Lars Melin konstnärlig ledare Regionteater Väst, Karin de Frumerie skådespelare utbildad vid Högskolan för scen och musik, Måns Lagerlöf konstnärlig ledare Riksteatern. Moderator: Peter Melin (Högskolan för scen och musik) Ljudtekniker: Thomas Magnusson (Högskolan för scen och musik) Producerat av Kulturakademin i samarbete med Högskolan för scen och musik
June 14, 2018
För länge sedan var skådespelarutbildningarna i Sverige tätt knutna till en teater, en så kallad elevskola. Storheter som Greta Garbo, Jarl Kulle och Lena Nyman gick alla på Dramatens elevskola. Sedan dess har mycket hänt. Scenskolor har blivit högskolor och universitet, men utbildningarnas ambition är desamma – att ge studenterna de bästa verktygen att bli skådespelare. På tre av landets skådespelarutbildningar utgör praktikterminen en viktig kurs – här får studenterna gedigen erfarenhet av att ingå i en ensemble på en professionell scen. Men hur ser dessa praktikplatser ut? Vilka slags roller får de? Hur tänker teaterchefer och regissörer när de rollsätter praktikanter? Och kan praktikterminerna riskera att ta arbetstillfällen för frilansande skådespelare? Denna kväll fokuserar vi på teater med en panel bestående av företrädare för utbildning och bransch. Medverkande: Lars Melin konstnärlig ledare Regionteater Väst, Karin de Frumerie skådespelare utbildad vid Högskolan för scen och musik, Måns Lagerlöf konstnärlig ledare Riksteatern. Moderator: Peter Melin (Högskolan för scen och musik) Ljudtekniker: Thomas Magnusson (Högskolan för scen och musik) Producerat av Kulturakademin i samarbete med Högskolan för scen och musik
June 7, 2018
För länge sedan var skådespelarutbildningarna i Sverige tätt knutna till en teater, en så kallad elevskola. Storheter som Greta Garbo, Jarl Kulle och Lena Nyman gick alla på Dramatens elevskola. Sedan dess har mycket hänt. Scenskolor har blivit högskolor och universitet, men utbildningarnas ambition är desamma. På tre av landets skådespelar/musikalutbildningar utgör praktikterminen en viktig kurs – här får studenterna gedigen erfarenhet av att ingå i en ensemble på en professionell scen. Men hur ser dessa praktikplatser ut? Vilka slags roller får de? Hur tänker teaterchefer och regissörer när de rollsätter praktikanter? Och kan praktikterminerna riskera att ta arbetstillfällen för frilansande skådespelare? Denna kväll fokuserar vi på musikteater med en panel bestående av företrädare för utbildning och bransch. Medverkande: Mia Nerenius GöteborgsOperan casting coordinator/musikal GöteborgsOperan, Nina Norblad, programansvarig musikal Högskolan för scen och musik och Hanu Arrabi musikalartist utbildad vid Högskolan för scen och musik. Moderator: Catharina Bergil (Högskolan för scen och musik) Ljudtekniker: Thomas Magnusson (Högskolan för scen och musik) Producerat av Kulturakademin i samarbete med Högskolan för scen och musik
June 7, 2018
För länge sedan var skådespelarutbildningarna i Sverige tätt knutna till en teater, en så kallad elevskola. Storheter som Greta Garbo, Jarl Kulle och Lena Nyman gick alla på Dramatens elevskola. Sedan dess har mycket hänt. Scenskolor har blivit högskolor och universitet, men utbildningarnas ambition är desamma. På tre av landets skådespelar/musikalutbildningar utgör praktikterminen en viktig kurs – här får studenterna gedigen erfarenhet av att ingå i en ensemble på en professionell scen. Men hur ser dessa praktikplatser ut? Vilka slags roller får de? Hur tänker teaterchefer och regissörer när de rollsätter praktikanter? Och kan praktikterminerna riskera att ta arbetstillfällen för frilansande skådespelare? Denna kväll fokuserar vi på musikteater med en panel bestående av företrädare för utbildning och bransch. Medverkande: Mia Nerenius GöteborgsOperan casting coordinator/musikal GöteborgsOperan, Nina Norblad, programansvarig musikal Högskolan för scen och musik och Hanu Arrabi musikalartist utbildad vid Högskolan för scen och musik. Moderator: Catharina Bergil (Högskolan för scen och musik) Ljudtekniker: Thomas Magnusson (Högskolan för scen och musik) Producerat av Kulturakademin i samarbete med Högskolan för scen och musik
May 31, 2018
Vad händer nu – Panelsamtal om hur vi går vidare. Flera av #metoo-uppropen berör scenkonst, musik, film och tv. Men vad händer nu och hur går vi vidare? Vad är trakasserier, sexuella trakasserier? Vad säger lagen? När ska polisanmälan ske och hur tar man hand om ärenden där andra åtgärder krävs? Vad har facket och skyddsombuden för roll? Arbetet med handlingsplaner och vilka konkreta åtgärder krävs av verksamheterna? Vad krävs för att skapa och förankra nolltolerans på arbetsplatsen och bryta tystnadskulturen? Medverkande: Josefin Lundmark, Mattias Qvarsell, Svante Tidholm, Sanna Ghotbi, Sonja Schwarzenberger Ljudtekniker: Erik Löderstedt PRODUCERAT AV KULTURAKADEMIN I SAMARBETE MED DANSALLIANSEN, MUSIKALLIANSEN, TEATERALLIANSEN OCH NÄTVERKSTAN
May 31, 2018
Sonja Schwarzenberger föreläser om hur man förebygger sexuella trakasserier på jobbet. Sonja var tidigare chefredaktör för Bang, var en av initiativtagarna till #Prataomdet och har skrivit "Bryt tystnaden - en handbok mot sexuella trakasserier". Sonja är dagens moderator. Ljudtekniker: Erik Löderstedt PRODUCERAT AV KULTURAKADEMIN I SAMARBETE MED DANSALLIANSEN, MUSIKALLIANSEN, TEATERALLIANSEN OCH NÄTVERKSTAN
May 31, 2018
#Vad händer nu – Make Equal är lösningsfokuserade jämlikhetsexperter, som arbetar med metoder och verktyg för praktiskt jämlikhetsarbete utifrån diskrimineringsgrunderna. Sanna Ghotbi föreläser om normer, intersektionalitet och inkludering. Hur skapar vi förutsättningar för arbetsplatser där sexuella trakasserier och kränkande jargonger inte förekommer? Ljudtekniker: Erik Löderstedt PRODUCERAT AV KULTURAKADEMIN I SAMARBETE MED DANSALLIANSEN, MUSIKALLIANSEN, TEATERALLIANSEN OCH NÄTVERKSTAN
May 31, 2018
Svante Tidholm är medarbetare på̊ organisationen ”Män för jämställdhet” (MÄN) där han för närvarande leder projektet Mannen Myten som ska utmana och förändra destruktiva maskulinitetsnormer. Efter #metoo har han föreläst och startat förändringsprocesser på flera organisationer. Ljudtekniker: Erik Löderstedt PRODUCERAT AV KULTURAKADEMIN I SAMARBETE MED DANSALLIANSEN, MUSIKALLIANSEN, TEATERALLIANSEN OCH NÄTVERKSTAN
Disclaimer: The podcast and artwork embedded on this page are from Kulturakademin podcast, which is the property of its owner and not affiliated with or endorsed by Listen Notes, Inc.